światłowód wiedzy

Jaki powinien być ekspert, żeby skutecznie dzielić się wiedzą?

W ramach projektu “Światłowód wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą eksperta” Orange Labs i firma badawcza PBS przeprowadziły pogłębione wywiady indywidualne i zogniskowane wywiady grupowe z ekspertami z 4 przedsiębiorstw technologicznych (TP, Alcatel-Lucent, Relacom, Betacom). Respondentów pytano o doświadczenia i oczekiwania związane z zarządzaniem wiedzą w organizacji. Badanie odbyło się w Warszawie i Lublinie na początku 2013 r.

Jednym z zagadnień poruszonych w wywiadach była definicja eksperta, jego zadania oraz cechy, jakimi powinien się wyróżniać. W badaniu przyjęto założenie, że dla dobrej wymiany wiedzy, również osoba pozyskująca informacje od eksperta powinna mieć określone cechy wspierające uczenie się i unikać zachowań, które utrudniają ten proces. Poniżej przedstawiamy, jakie odpowiedzi uzyskano.

Badani zdefiniowali eksperta jako osobę, która posiada szeroką wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie, stale aktualizuje ją i potrafi dzielić się wiedzą oraz doświadczeniem z innymi.

Zadaniami eksperta powinno być, zdaniem ankietowanych:

  • pomaganie współpracownikom,
  • konsultowanie problemów, rozwiązań, podejmowania decyzji,
  • optymalizacja procesów, kosztów i czasu,
  • funkcja kontrolna, na wypadek wystąpienia błędu,
  • budowanie atmosfery współpracy, otwartości, kompetencji, dobrego przepływu informacji,
  • wypracowywanie zysku w postaci wzrostu efektywności, wzrostu satysfakcji klienta, większej liczby klientów.

Pożądane i niewskazane cechy eksperta oraz osoby pozyskującej wiedzę pokazuje tabela:

DO'S  DONT'S

Ekspert powinien być osobą:

  • z bogatym doświadczeniem i dużą wiedzą merytoryczną
  • pasjonującą się swoją dziedziną i umiejącą zaciekawić tematem
  • otwartą, komunikatywną, cierpliwą
  • dostosowującą styl komunikacji do oczekiwań innych
  • przygotowującą materiały szkoleniowe (np. prezentacje, filmy, pigułki wiedzy, dokumentację, itd.)
  • wychodzącą z inicjatywą - przekazującą pozytywne wzorce zachowań
Ekspert nie powinien być osobą:
  • wykazującą brak chęci, niski poziom zaangażowania,
  • nie posiadającą umiejętności przekazywania wiedzy,
  • nie wykazującą chęci do podwyższenia swoich umiejętności w zakresie przekazywania wiedzy,
  • potrafiącą skupić się na konkretach i istotnych aspektach sprawy, którą pomaga rozwiązać
DO'SDONT'S

Poszukujący wiedzy powinien być osobą:

  • poszukującą samodzielnie informacji, zanim zwróci się do eksperta,
  • posiadającą zasób wiedzy podstawowej w danej dziedzinie,
  • przygotowaną na zadanie ekspertowi konkretnych pytań,
  • odważnie zadającą pytania,
  • chętną do nauki,
  • szanującą czas eksperta,
  • umiejącą przyznać się do braku kompetencji w danej dziedzinie

Poszukujący wiedzy nie powinien być osobą:

  • wykazującą brak chęci do pogłębienia informacji,
  • traktującą możliwość uzyskania wiedzy jako pretekstu do czasu wolnego od pracy,
  • zwracającą się do eksperta z tymi samymi pytaniami i problemami,
  • roszczeniową,
  • nie angażującą się w zrozumienie tego, co ekspert ma do przekazania, wymagającą powtarzania tych samych rzeczy

zobacz także

EFS
efs.gov.pl
LinkedIn
 
Facebook
 
Twitter
 
Projekty
Fear-Art Strony internetowe warszawa