W ramach projektu “Światłowód wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą eksperta” Orange Labs i firma badawcza PBS przeprowadziły pogłębione wywiady indywidualne i zogniskowane wywiady grupowe z ekspertami z 4 przedsiębiorstw technologicznych (TP, Alcatel-Lucent, Relacom, Betacom). Respondentów pytano o doświadczenia i oczekiwania związane z zarządzaniem wiedzą w organizacji. Badanie odbyło się w Warszawie i Lublinie na początku 2013 r.
Jednym z zagadnień poruszonych w wywiadach była definicja eksperta, jego zadania oraz cechy, jakimi powinien się wyróżniać. W badaniu przyjęto założenie, że dla dobrej wymiany wiedzy, również osoba pozyskująca informacje od eksperta powinna mieć określone cechy wspierające uczenie się i unikać zachowań, które utrudniają ten proces. Poniżej przedstawiamy, jakie odpowiedzi uzyskano.
Badani zdefiniowali eksperta jako osobę, która posiada szeroką wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie, stale aktualizuje ją i potrafi dzielić się wiedzą oraz doświadczeniem z innymi.
Zadaniami eksperta powinno być, zdaniem ankietowanych:
- pomaganie współpracownikom,
- konsultowanie problemów, rozwiązań, podejmowania decyzji,
- optymalizacja procesów, kosztów i czasu,
- funkcja kontrolna, na wypadek wystąpienia błędu,
- budowanie atmosfery współpracy, otwartości, kompetencji, dobrego przepływu informacji,
- wypracowywanie zysku w postaci wzrostu efektywności, wzrostu satysfakcji klienta, większej liczby klientów.
Pożądane i niewskazane cechy eksperta oraz osoby pozyskującej wiedzę pokazuje tabela:
DO'S | DONT'S |
Ekspert powinien być osobą:
- z bogatym doświadczeniem i dużą wiedzą merytoryczną
- pasjonującą się swoją dziedziną i umiejącą zaciekawić tematem
- otwartą, komunikatywną, cierpliwą
- dostosowującą styl komunikacji do oczekiwań innych
- przygotowującą materiały szkoleniowe (np. prezentacje, filmy, pigułki wiedzy, dokumentację, itd.)
- wychodzącą z inicjatywą - przekazującą pozytywne wzorce zachowań
|
Ekspert nie powinien być osobą:
- wykazującą brak chęci, niski poziom zaangażowania,
- nie posiadającą umiejętności przekazywania wiedzy,
- nie wykazującą chęci do podwyższenia swoich umiejętności w zakresie przekazywania wiedzy,
- potrafiącą skupić się na konkretach i istotnych aspektach sprawy, którą pomaga rozwiązać
|
DO'S | DONT'S |
Poszukujący wiedzy powinien być osobą:
- poszukującą samodzielnie informacji, zanim zwróci się do eksperta,
- posiadającą zasób wiedzy podstawowej w danej dziedzinie,
- przygotowaną na zadanie ekspertowi konkretnych pytań,
- odważnie zadającą pytania,
- chętną do nauki,
- szanującą czas eksperta,
- umiejącą przyznać się do braku kompetencji w danej dziedzinie
|
Poszukujący wiedzy nie powinien być osobą:
- wykazującą brak chęci do pogłębienia informacji,
- traktującą możliwość uzyskania wiedzy jako pretekstu do czasu wolnego od pracy,
- zwracającą się do eksperta z tymi samymi pytaniami i problemami,
- roszczeniową,
- nie angażującą się w zrozumienie tego, co ekspert ma do przekazania, wymagającą powtarzania tych samych rzeczy
|