światłowód wiedzy

Podejście polskich przedsiębiorstw do zarządzania wiedzą

Na przełomie maja i czerwca 2013 r., firma PWC przeprowadziła badania, których celem była diagnoza podejścia polskich przedsiębiorstw średniej wielkości do procesów zarządzania wiedzą. Chodziło w szczególności o identyfikowanie oraz pokonywanie barier utrudniających dzielenie się wiedzą pomiędzy pracownikami. W badaniu wzięło udział 65 przedsiębiorstw o zróżnicowanej liczbie pracowników.

  1. Badania wykazały, że: 1.średnie przedsiębiorstwa są świadome, że brak procesów zarządzania wiedzą może obniżyć ich zdolność do konkurowania:
    • 80% ankietowanych dostrzega silny negatywny wpływ braku rozwiązań z zakresu zarządzania wiedzą na zdolność do konkurowania organizacji;
    • prawie 60% respondentów dostrzega dominującą rolę kluczowych pracowników w kształtowaniu wartości organizacji; r
    • espondenci obawiają się, że odpływ wiedzy z organizacji bądź bariery w dzieleniu się wiedzą mogą mieć istotne (42%) lub kluczowe (33%) znaczenie dla jakości świadczonych usług;
    • aż dwie na trzy osoby uważa ograniczoną innowacyjność za istotną stratę dla przedsiębiorstwa, a jedna na pięć osób twierdzi, że jest ona stratą kluczową;
    • niska efektywność została uznana przez SDP za wyjątkowo istotną lub kluczową stratę dla przedsiębiorstwa wynikającą z braku procesów zarządzania wiedzą;
  2. pomimo świadomości zagrożeń, zarządzanie wiedzą nie zawsze jest priorytetem dla przedsiębiorstw:
    • co czwarty respondent uważa, że firma nie posiada żadnego systemu wspomagającego zarządzanie wiedzą;
    • pomimo że 1/3 pracowników zdecydowanie zgadza się, że przełożeni zachęcają pracowników do dzielenia się wiedzą, to 1/5 respondentów nie podziela tej opinii;
    • stosunkowo wysoki odsetek firm (ponad 60%), w których rzadko lub wcale odbywają się spotkania celem wymiany informacji może oznaczać, że wymiana informacji wewnątrz organizacji nie jest dla nich priorytetem;
  3. 31% średnich przedsiębiorstw nie tworzy „banków wiedzy”, 30% badanych firm nie wie, co stanowi ich wiedzę strategiczną:
    • stosunkowo wysoki odsetek firm, które nie identyfikują swojej wiedzy strategicznej, może wynikać z braku dostępności nieodpłatnych, prostych narzędzi;
    • blisko 60% badanych przedsiębiorstw nie tworzy „banków wiedzy”, naraża się więc na straty wynikające z odpływu strategicznej wiedzy, towarzyszącego rotacji personelu;
    • podobnie, jak w przypadku identyfikacji kluczowych zasobów wiedzy, brak zidentyfikowanych Ekspertów merytorycznych (60% odpowiedzi respondentów) może być wynikiem niedostępności (głównie ze względu na koszty) odpowiednich narzędzi;
  4. niemal wszystkie organizacje rozwijałyby procesy zarządzania wiedzą, gdyby udostępniono im nieodpłatne narzędzie systemowe:
    • prawie wszyscy ankietowani podzielają zdanie, że konsekwencje wynikające z braku systemu zarządzania wiedzą wymagają działań prewencyjnych;
    • dostępność nieodpłatnego narzędzia systemowego wspierającego procesy zarządzania wiedzą wzbudziłaby wysokie zainteresowanie przedsiębiorstw;
  5. zaangażowanie pracowników oraz zdefiniowanie strategicznych zasobów wiedzy zostało uznane kluczowymi czynnikami wspomagającymi dzielenie się wiedzą w organizacji:
    • respondenci uznali budowę zaangażowania pracowników za kluczowy czynnik sprzyjający dzieleniu się wiedzą (blisko 100% ankietowanych); oznacza to, że firmy są świadome istotności pozafinansowych bodźców budujących motywację;
    • niemal 60% uczestników badania podkreśla kluczową rolę odpowiedniego kształtowania kultury organizacyjnej dla efektywności procesów zarządzania wiedzą;
    • o dojrzałości firm w postrzeganiu roli zarządzania wiedzą, świadczy fakt, że dostrzegają one konieczność udziału szerokiej grupy pracowników w procesach zarządzania wiedzą;
    • 90% ankietowanych uznało identyfikację kluczowych pracowników pod względem posiadanej wiedzy za co najmniej istotną;
    • respondenci dostrzegają także potrzebę rozwiązań systemowych dla procesów przepływu wiedzy, w tym dedykowanych rozwiązań IT.

zobacz także

EFS
efs.gov.pl
LinkedIn
 
Facebook
 
Twitter
 
Projekty
Fear-Art Strony internetowe warszawa