Na przełomie maja i czerwca 2013 r., firma PWC przeprowadziła badania, których celem była diagnoza podejścia polskich przedsiębiorstw średniej wielkości do procesów zarządzania wiedzą. Chodziło w szczególności o identyfikowanie oraz pokonywanie barier utrudniających dzielenie się wiedzą pomiędzy pracownikami. W badaniu wzięło udział 65 przedsiębiorstw o zróżnicowanej liczbie pracowników.
- Badania wykazały, że: 1.średnie przedsiębiorstwa są świadome, że brak procesów zarządzania wiedzą może obniżyć ich zdolność do konkurowania:
- 80% ankietowanych dostrzega silny negatywny wpływ braku rozwiązań z zakresu zarządzania wiedzą na zdolność do konkurowania organizacji;
- prawie 60% respondentów dostrzega dominującą rolę kluczowych pracowników w kształtowaniu wartości organizacji; r
- espondenci obawiają się, że odpływ wiedzy z organizacji bądź bariery w dzieleniu się wiedzą mogą mieć istotne (42%) lub kluczowe (33%) znaczenie dla jakości świadczonych usług;
- aż dwie na trzy osoby uważa ograniczoną innowacyjność za istotną stratę dla przedsiębiorstwa, a jedna na pięć osób twierdzi, że jest ona stratą kluczową;
- niska efektywność została uznana przez SDP za wyjątkowo istotną lub kluczową stratę dla przedsiębiorstwa wynikającą z braku procesów zarządzania wiedzą;
- pomimo świadomości zagrożeń, zarządzanie wiedzą nie zawsze jest priorytetem dla przedsiębiorstw:
- co czwarty respondent uważa, że firma nie posiada żadnego systemu wspomagającego zarządzanie wiedzą;
- pomimo że 1/3 pracowników zdecydowanie zgadza się, że przełożeni zachęcają pracowników do dzielenia się wiedzą, to 1/5 respondentów nie podziela tej opinii;
- stosunkowo wysoki odsetek firm (ponad 60%), w których rzadko lub wcale odbywają się spotkania celem wymiany informacji może oznaczać, że wymiana informacji wewnątrz organizacji nie jest dla nich priorytetem;
- 31% średnich przedsiębiorstw nie tworzy „banków wiedzy”, 30% badanych firm nie wie, co stanowi ich wiedzę strategiczną:
- stosunkowo wysoki odsetek firm, które nie identyfikują swojej wiedzy strategicznej, może wynikać z braku dostępności nieodpłatnych, prostych narzędzi;
- blisko 60% badanych przedsiębiorstw nie tworzy „banków wiedzy”, naraża się więc na straty wynikające z odpływu strategicznej wiedzy, towarzyszącego rotacji personelu;
- podobnie, jak w przypadku identyfikacji kluczowych zasobów wiedzy, brak zidentyfikowanych Ekspertów merytorycznych (60% odpowiedzi respondentów) może być wynikiem niedostępności (głównie ze względu na koszty) odpowiednich narzędzi;
- niemal wszystkie organizacje rozwijałyby procesy zarządzania wiedzą, gdyby udostępniono im nieodpłatne narzędzie systemowe:
- prawie wszyscy ankietowani podzielają zdanie, że konsekwencje wynikające z braku systemu zarządzania wiedzą wymagają działań prewencyjnych;
- dostępność nieodpłatnego narzędzia systemowego wspierającego procesy zarządzania wiedzą wzbudziłaby wysokie zainteresowanie przedsiębiorstw;
- zaangażowanie pracowników oraz zdefiniowanie strategicznych zasobów wiedzy zostało uznane kluczowymi czynnikami wspomagającymi dzielenie się wiedzą w organizacji:
- respondenci uznali budowę zaangażowania pracowników za kluczowy czynnik sprzyjający dzieleniu się wiedzą (blisko 100% ankietowanych); oznacza to, że firmy są świadome istotności pozafinansowych bodźców budujących motywację;
- niemal 60% uczestników badania podkreśla kluczową rolę odpowiedniego kształtowania kultury organizacyjnej dla efektywności procesów zarządzania wiedzą;
- o dojrzałości firm w postrzeganiu roli zarządzania wiedzą, świadczy fakt, że dostrzegają one konieczność udziału szerokiej grupy pracowników w procesach zarządzania wiedzą;
- 90% ankietowanych uznało identyfikację kluczowych pracowników pod względem posiadanej wiedzy za co najmniej istotną;
- respondenci dostrzegają także potrzebę rozwiązań systemowych dla procesów przepływu wiedzy, w tym dedykowanych rozwiązań IT.