światłowód wiedzy

Wiesz? Zostań Ambasadorem Zarządzania Wiedzą

Konkursu Ambasador Zarządzania Wiedzą powstał po to, by zwrócić uwagę na udane pomysły transferu wiedzy w firmach w Polsce i zaprezentować je szerokiej publiczności. To pierwsze takie wydarzenie w Polsce.

Każda firma posiada wiedzę, ale nie każda wie, jak się nią sprawnie dzielić. A to dziś umiejętność kluczowa dla każdej organizacji. Warto szukać dobrych praktyk i wzorować się na nich. Do konkursu zapraszamy wszystkie firmy, które mogą pochwalić się nawet najdrobniejszym usprawnieniem w tym obszarze. Choć zarządzanie wiedzą kojarzy się przeważnie z rozbudowanymi systemami, pojemnymi serwerami i skomplikowanymi procedurami, nas interesują również inne, prostsze, łatwe do wdrożenia pomysły. Specyficzny sposób prowadzenia spotkań, lepsza informacja na temat ekspertów w firmie, wypracowanie nowego kanału komunikacji wewnętrznej, czy uzgodnienie zasad sprawniejszej komunikacji między dwoma współpracującymi działami to wcale nie są błahostki, jeśli pomagają firmie sprawniej działać.

Wszystkie firmy zainteresowane wzięciem udziału w konkursie powinny zarejestrować się na stronie www.ambasadorzarzadzaniawiedza.pl i opisać swój pomysł na dzielenie się wiedzą. Sposób podania tej informacji nie jest bez znaczenia. Formularz wymusza syntetyczny opis, trzeba się zmieścić w zaledwie 3 000 znaków. Jest jednak możliwość wzbogacenia go ciekawymi dodatkami. Mile widziane są zdjęcia lub krótkie filmy. Im bardziej kreatywnie, tym lepiej. 

Zgłoszenia należy nadsyłać do 20 maja. Trafią one do niezależnej komisji, która przeanalizuje zgłoszenia i wybierze pięciu finalistów konkursu. Do oceny rozwiązań zaprosimy również szeroką publiczność. Od 27 maja uruchomimy możliwość głosowania online na najciekawsze pomysły. A już 11 czerwca w czerwca w Reducie Banku Polskiego w Warszawie odbędzie się konferencja ekspercka, podczas której zaprezentują się laureaci. Jury wybierze spośród finalistów jednego Ambasadora Zarządzania Wiedzą. Zostanie on nagrodzony tytułem i statuetką podczas wieczornej uroczystej gali. Również wtedy wręczona zostanie nagroda publiczności.

Konkurs jest podsumowaniem trwającego od 2012 r. projektu „Światłowód wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą ekspertów”. W ramach projektu Orange Polska dokonało diagnozy stanu zarządzania wiedzą w firmie i opracowało narzędzia HR, które mają usprawnić przepływ ekspertyzy wewnątrz organizacji. Utworzono wzory ankiet, raportów i instrukcji, które pomagają określić zasady działania centrów wiedzy, metody  rozwoju, aktywizacji i motywacji ekspertów, a także działania skłaniające ich do interakcji ze współpracownikami. Narzędzia ułatwiają również pozyskiwanie nowych pomysłów. Wszystkie te produkty wspomagają dwie aplikacje, ułatwiające komunikację między ekspertami i pracownikami – Wiedzomat i Managinno. Poszczególne elementy zostały przetestowane we współpracy z innymi firmami. Projekt współfinansuje Unia Europejska, a jego produkty będą bezpłatnie udostępnione organizacjom zainteresowanym wdrożeniem projektu u siebie.

Przygoda ze Światłowodem Wiedzy uzmysłowiła zespołowi projektowemu, jak dużo jest możliwości sprawniejszego zarządzania wiedzą. I jak ważne jest propagowanie informacji o najlepszych rozwiązaniach.

  • Nie tylko nasze doświadczenia związane z realizacją projektu są godne rozpowszechniania. Jesteśmy pewni, że są firmy, które też mają się czym pochwalić. Stąd pomysł na szukanie Ambasadora Zarządzania Wiedzą – mówi Dorota Jaksa Pliszka, kierownik projektu. Zachęca do zgłaszania do konkursu nawet prostych rozwiązań. Nie chodzi o skomplikowane systemy, czy wyrafinowane aplikacje. Uwaga komisji konkursowej będzie skoncentrowana na realnie działających sposobach na udrożnienie wiedzy w organizacji. Nawet, gdy jest to tylko zwyczaj, pojedyncze usprawnienie, case mówiący o wspólnie rozwiązanym pojedynczym problemie.
  • Chcemy wybrać najlepsze rozwiązanie, ale jednocześnie przeprowadzić konkurs w luźnej atmosferze i z humorem – wyjaśnia Dorota Jaksa Pliszka zachęcając do kreatywnego opisywania swoich rozwiązań, np. nadsyłania zdjęć i filmów uzupełniających opis.

Chodzi o to, by szerzyć dobre praktyki, ale też pokazać pracownikom różnych firm, że dzielenie się wiedzą może być prostym i przyjemnym procesem, a nie owianym tajemnicą, dostępnym dla nielicznych procederem.

zobacz także

EFS
efs.gov.pl
LinkedIn
 
Facebook
 
Twitter
 
Projekty
Fear-Art Strony internetowe warszawa